zaterdag 22 oktober 2011

Dag 24 VdlP

Zaterdag 22/10/2011 Requejo de Sanabria - Lubían - La Gudiña 42,9 km (totaal 803). Gisterenavond, op aanraden van hospitalero, gaan eten in een wegrestaurant hier een halve kilometer verder. Ik was er nooit naar binnen durven gaan zonder zijn advies. Met zijn tweetjes waren we, ik en een jonge dame van goed in de zeventig schat ik. Heel alleen doorkruist ze in periodes van een paar weken, vier of vijf maal per jaar gans Europa. Nu is ze voor de vierde keer een stukje van de Via de la Plata aan het lopen en in de lente komt ze terug om het laatste stukje vanaf Orense te lopen. Een speciaal typetje maar een echte Europa-trotter zal ik ze maar noemen. En wat het eten betreft, vissoep, een grote karaf tafelwijn, stoofpotje van kalfsvlees frietjes en sla, rijstpapje, koffie met Spaanse cognac voor 880 eurocentjes. (om 8,80 euro iets royaler te laten lijken) Niet te geloven voor hoe weinig geld je hier soms kan eten. En ik durf het om aan de jonge dame te vragen hoe oud ze is. Ik weet niet hoe oud ik mij voel, maar op mijn paspoort staat dat ik tachtig ben. Fantastisch om op die leeftijd nog zulke tochten in haar eentje te ondernemen.


Ik heb er vandaag mijn koninginnewandeling van gemaakt. 42,9 kilometers met twee kolletjes buiten categorie. En we zijn in Galicië. Een beetje aankomen doen we vandaag, want ik ben in de laatste autonone regio van mijn tochtje. Zeggen dat we er bijna zijn is mezelf een rad voor de ogen draaien. We moeten nog 200 km richting SdC maar wel 200 km die men het gevoel zullen geven percies niet meer in Spanje te zijn, want die indruk herinner ik me nog goed van verleden jaar tijdens mijn Camino Francés.


Het worden nog fantastisch kilometers door het grillige, groene, natte en heuvelachtige Galicië, waar men een eigen erkent taaltje spreekt (Galicisch) en van tradities en mythen houdt. Hier gelden nog steeds oude Keltische gewoontes van zielsverhuizing tot het bestaan van hekserij. Galicische aarde is heilig, hier leven nog veel keuterboeren en de producten gewonnen in deze aarde, door hard labeur, staan zeer hoog in aanzien en het kan geen mens hoe arm hij ook is, ontnomen worden.


Hier geen sporen van Moren, maar in de plaats daarvan zijn het hier Keltische nederzettingen en wat Romeinse bruggen die het karakter van deze fantastische streek bepalen. Kleine akkers en weides, verwilderd struikgewas, donkere loof- en eucalyptusbossen, heuvel op heuvel af, dit wordt mijn decor voor de komende dagen.


Wat het culinaire betreft zitten we de komende dagen ook weer goed. Vlees, groente, fruit, zuivelproducten.. alles is hier te vinden en met een kustlijn van 1200 km. is het aanbod uit de zee overweldigend. Ik stop ermee voor vandaag zoek iets om te eten en laat de foto's voor zich spreken. Tot morgen.


Posted using BlogPress from my iPad. Lukt het niet een reactie te plaatsen via de blog, stuur dan gewoon een mailtje naar: geertopweg@scarlet.be

Location:Carretera Nacional 525,A Gudiña,Spanje

Geen opmerkingen: