dinsdag 4 oktober 2011

Dag 06 VdlP

Dinsdag 04/10/2011 Villafranca de los Barros - Torremejía 27,6 km (Totaal 204,3). Vandaag was het simpel, 27,6 kilometers rechtdoor langs onverharde wegen. Om halfacht zijn we reeds op pad we willen vroeg klaar zijn om wat te kunnen rusten namiddag en binnen te zijn voor het te warm wordt. Jawel, want vandaag kan het kwik oplopen tot 34 graden. We lopen meestal langs eindeloze rechte en vlakke wegen tussen wijngaarden en olijfgaarden waar geen einde lijkt aan te komen. Heel wat auto's maken ook gebruik van deze weg, zodat we vandaag onze portie stof naar binnen hebben gekregen, want een zuchtje wind was er ook al niet om het stof weg te blazen.
We lopen door de Tierra de Barros. Het land van de modder zo kan men het letterlijk vertalen, want we lopen door een vruchtbare leemstreek. En deze leemgrond kan verschrikkelijk kleven. Als het hier regent is het lopen met lemen blokken aan je voeten. Gelukkig vandaag niet en de dagen en weken hiervoor ook niet want alles is hier kurk droog. Wij proeven en ruiken de Terra de Barros telkens een wagen voorbij rijdt.
We bevinden ons in een aangenaam stukje Extremadura. Velen vereenzelvigen deze streek met een wat vergeten, arm en verwaarloosd stukje Spanje. Maar hier vind je een verscheidenheid aan landbouwgewassen, wat een bewijs is van terugkerende welvaart. Wat mijn bijzondere aandacht trekt, zijn de wijngaarden waar ik op dit ogenblik door loop. Voor mij is dit een onbekende wijnstreek en dat vraagt om wat verduidelijking en snuffelwerk op het web. Eigenlijk loop ik door de Ribera del Guadiana een wijnbouwgebied van ongeveer 78.000 ha. De 'Tierra de Barros' is een van de zes subzones en tevens de grootste en belangrijkste. De andere zijn Montánchez, Cañamero, Ribera Baja, Ribero Alta, Mantanegra. Hier is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in wijnbouw, zo heeft men oa. nieuwe druivenvariëteiten aangeplant en beschikt men over een moderne wijnbereidingtechnologie. Dit leverde heel wat wijnhuizen het zo begeerde Denominación de Origen (DO) kwaliteitsniveau op. Dit wil zeggen dat men toezicht houdt op elk aspect van de productie. Niet voor niets hebben verscheidene 'Ribera's de Guadiana' op internationale wijnconcours medailles gewonnen. Dat hier in Extremadura, en dat geldt voor gans Spanje, goede wijnen worden geproduceerd is voor een groot stuk te danken aan Europa. Na de toetreding in 1986 tot de E.U. werden de Spaanse wijnwetten aan de Europese richtlijnen aangepast. Men onderscheidt nu ook tafelwijn en kwaliteitswijn en de Spaanse kwaliteitscontrole is een van de strengste ter wereld. Dus als je een Spaans wijntje met een DO status op tafel zet, kan je al zeker zijn van de kwaliteit. De smaak, daar valt niet over te twisten, dat maakt ieder voor zich uit. Ik had het nu alleen over Denominación de Origen kwaliteitsniveau (D.O.), maar er zijn hier in Spanje heel wat meer niveaus. Zo zijn er ook nog VdM, VC, VdlT, CAVA, D.E.(p), D.O.p en D.O.C. Dat laatste staat voor Denominación de Origen calificada, maar dat is alleen weggelegd voor de beste Rioja's. Wat hier ook belangrijk is, is de status van de Spaanse wijnen. Zo zijn er de Vino Jove, Crianza, Reserva, en de Gran Reserva wat allemaal te maken heeft met aantal jaren rijping in een barica (eiken vat) en op de fles. Veel te veel om alles uit te leggen, zoeken jullie het maar even op.
Voor het eerst logeer ik in een echte albergue met kamers van zes personen. Het is hier in Torremejía wel een pareltje van een albergue. Echt de moeite om te verblijven. Iets over een uur waren we reeds klaar vandaag en hebben al een lekkere bocadillo met calamar gegeten in een van de bars in dit dorpje. Ik ben net klaar met mijn voeten te verzorgen want de warmte ( lees zweet) heeft er vat op. Twee blaartje aan de tenen maar zonder al teveel erg. Voordat ik vertrok heb ik nieuwe schoenen gekocht en heb toen getwijfeld om schoenen te nemen zonder Gore-tex. Maar wat dan als het regent dacht ik toen en besloot maar om mét te nemen. Een slechte beslissing bij deze hoge temperaturen, je zweet zo hard dat je na enkele kilometers reeds klamme en oververhitte voeten hebt. Ik heb er ook aan gedacht om twee paar mee te nemen (met en zonder Gore-Tex) en dat was de juiste beslissing geweest. Maar we slepen ons er wel door. Ondertussen is het bijna zes uur en we zitten hier nog steeds onder ons tweetjes (Ismaele en ik). Je kom hier geen pelgrim tegen. Gisteren was er een Duitser in de privé allbergue waar we verbleven en die verwacht ik hier nog of misschien slaapt die ergens onder een boom want hij vond 18 euro veel te duur. Over het algemeen ben je hier wat meer geld kwijt dan op de Camino Francés. Zo betaal ik vandaag 12 euro ontbijt inbegrepen en het pelgrimsmenu kost 8 euro in de bar, dus mij hoor je niet klagen. Trouwens, ik denk dat ik het pelgrimsmenu niet ga nemen ik wil een reuze salade en hopelijk vind ik een lekkere Ribera del Guadiana wijntje erbij want die van gisterenavond smaakte heerlijk. En morgen trekken we naar Spaans Rome. Tot morgen Geert
Met de foto's wil het niet meer lukken. Krijg altijd foutmelding. Ik blijf proberen. Posted using BlogPress from my iPad. Lukt het niet een reactie te plaatsen via de blog, stuur dan gewoon een mailtje naar: geertopweg@scarlet.be

Location:Calle Grande,Torremejía,Spanje

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Geert,

Elke avond kijken we er naar uit om het verslag van jouw dagtrip te kunnen lezen.Zon, stof, dorst het is of we het zelf voelen bij het lezen van deze mooie verslagen(gelukkig de blaren niet)Geert hopelijk heb je daar in Zafra in de iglesia nen dikke kaars laten branden voor den STVV want ze hebben het nodig.

Groetjes uit Neerlanden