zaterdag 8 oktober 2011

Dag 09 VdlP

Vrijdag 07/10/2011 Alcuéscar - Valdesalor - Cáceres 39,4km (Totaal 298,2).


Wat de wandeling van vandaag betreft is het simpel, copy - paste van gisteren en klaar is kees. Alleen is er een element aan toe te voegen en dat is dat mijn blaar aan mijn linker klein teentje volledig op het levende vlees zit. Ik kan u verzekeren dat het daarstraks even doorbijten was. Wat verpleegkundige improvisatie met een compres, vettige zalf en sparadra (hoe dat noemt in ABN,???) en een uurtje doorbijten en het tempo kwam terug op het normale niveau (te snel !!!). Het is hier vandaag draaglijker van temperatuur en er staat ook een verfrissend briesje, eigenlijk is het de eerste keer zalig weer om te wandelen. Wat ook nieuw is vandaag zijn de oude Romeinse brugje en de milliario's. maar over dat laatste vertel ik u een van de volgende dagen wat meer.


Lekker gegeten deze middag in een piep kleine bar in Valdesalor. Vooral de gazpacho val bij dit weer in de smaak, ik krijg er niet genoeg van, letterlijk en figuurlijk. De laatste twaalf kilometer waren niet te onderschatten. Een lange klim van vijf kilometer om vervolgens op ons doel van vandaag af te stevenen, Cáseres.


Deze avond zetten we de natuur even aan de kant en maken wat plaats voor cultuur. We verkennen Cáceres, provinciehoofdplaats van de gelijknamige provincie. Deze stad telt ongeveer 90.000 inwoners, waarvan heel wat studenten die uit alle windstreken van europa komen, wat de universiteit hier in Cásers, trekt jaarlijks een groot aantal Erasmus-studenten die er voor zorgen dat dit een levendige en gezellige stad is.


Deze stad bestaat uit drie delen nl. het nieuwe modernere gedeelte, het oude levendige stadsdeel en de 'Ciudad Monumental' kortom de oude ommuurde historische stad die in 1985 op de lijst van UNESCO werelderfgoed werd geplaatst. Dit oude gedeelte doet mijn een beetje denken aan het Italiaanse Gubbio, de Plaza Mayor aan Sienna, de vele vertrekkende studenten op vrijdagavond met hun koffer, aan Leuven. En de concurrentie onder de verschillende restaurants op de Plaza Mayor zorgt ervoor dat ik voor 10 euro lekker gegeten heb. Verfrissend slaatje, pulpo a la galegga, glas wijn en dessert inbegrepen. Waar vind je dat nog buiten Spanje, zeker niet bij ons en nog minder in Toscane, hiervoor krijg in Italië enkel het water en de de coperto op sommige plaatsen stemt Ismaele met mij in. Maar ik laat het niet aan mijn hart komen en drink er nog een half, ijskoud litertje op, wat mag je zelf raden en om half tien lig ik uitgeput in mijn bedje voor hopelijk een rustige nacht, want er ligt hier een Oostenrijks koppel bij ons op de zespersoonskamer en het ziet er een snurker uit. Leg gewis mijn oordopjes klaar. Goede nacht dat hoop ik toch en tot morgen Geert.


Posted using BlogPress from my iPad. Lukt het niet een reactie te plaatsen via de blog, stuur dan gewoon een mailtje naar: geertopweg@scarlet.be

Location:Calle del General Margallo,Cáceres,Spanje

Geen opmerkingen: