zaterdag 16 oktober 2010

Za 16/10/2010

Met een korreltje zout!!!

Goed geslapen deze nacht in onze luxekamer met eigen badkamer. Ook het ontbijt voldoet aan de verwachtingen het was trouwens inbegrepen in de 51 euro voor een tweepersoonskamer.
08u.30 Alle records verbroken, zo laat zijn de nog nooit vertrokken. Moet kunnen! We maken er een rustige dag van vandaag, na de 46 km van gisteren. Vandaag lopen we naar ArzĂșa een etappe van 26,5 km (volgens mijn gids) die ons op 39 km van Santiago de Compostela brengt.

Tussendoor de planning voor de komende dagen:
Morgen lopen Michel en ik naar Monte de Gozo dat op 5 km van Santiago ligt. 's Anderendaags loop ik alleen om Santiago de Compostela heen en begin aan de "Camino Finisterre" die ongeveer 90 km lang is en mij naar het zogezegde einde van de wereld zal brengen.( Michel gaat naar Santiago de Compostella en vertrekt later, ook naar Finesterra) Finesterra, hier moet mijn vrouwtje mij volgende zaterdag komen oppikken aan het einde van de wereld. Is dit niet romantisch? Hier heb ik over nagedacht voor en vooral tijdens mijn camino. Volgende zaterdag rijden we dan samen terug naar Monte de Gozo en maken samen mijn Camino Frances af. Het is voor een groot stuk ook mijn vrouw haar verdienste dat ik dit heb kunnen en mogen doen.

Terug naar vandaag. 12u.00. Weer, stralend weer en men voorspelt voor de komende dagen ook weer heerlijk herfstweer. Zoals gebruikelijk een terrasje in het zonnetje en vandaag een lekker slaatje. Hier moet er geen zand meer zijn.

Een andere camino tijdens het weekend!
We lopen in de laatste 100 kilometers en het is weekend. Onmiddellijk bij het vertrek heb je het gevoel, dit is niet als andere dagen. Veel drukker, pelgrims zonder rugzak, pelgrims op sandalen, groepjes Spaanse pelgrims met kleine kinderen enz... De Spanjaarden doen hun best om de zo begeerde Compostela te behalen. Hier in Spanje heeft deze oorkonde precies veel waarde.

Wat me ook vandaag weer opvalt, is dat je als pelgrim best een kilo zout in je rugzak steekt. Elke gids geeft andere afstanden op tussen de steden. En wat de bewegwijzering betreft, best wat grof zeezout meenemen om erover te strooien. Vandaag volgens de gidsen 26,5 km. volgens de gps van Michel 29,9 km. We zullen het laatste maar geloven zeker.

Deze avond blijken alle Spanjaarden die jagen op een compostela van de aardbol te zijn verdwenen. Hier in de albergue geen Spanjaard te bespeuren. Waar ze naartoe zijn? Joost mag het weten. Vanavond naar de supermarkt voor een slaatje en een kaasschotel met fles Rioja wijn. Het moet niet iedere dag feest zijn. Lekker eten en vroeg naar bed dat is de boodschap want ik ben een beetje moe aan 't worden. Dus, ik ga slapen want morgen naar het schijnt, 34 kilometers. We zien wel waar we eindigen.
Geen garantie vandaag.
Ik ga nu slapen.
Tot morgen.
Geert.

Geen opmerkingen: