zaterdag 2 oktober 2010

Za 02/10/2010

Op weg naar Burgos

Deze morgen toen ik wakker werd bleek er een Hongaars meisje in het bed boven mij te liggen. Ze was laat toegekomen gisteren omdat ze haar ouders was gaan oppikken in Burgos. Die lopen vanaf vandaag mee met de dochter en willen toekomen voor 6 november wanneer de Paus in SdC zal zijn. Ik, noch John hadden iets opgemerkt. Dat wil dus zeggen dat we beide goed aan het slapen waren. De Hongaarse had een iets mindere nacht achter de rug wist ze mij te vertellen. Ook ik had gesnurkt maar met die Koreaan kon ik beter niet meer slapen want je haalt SdC niet vertelde ze me. Ik heb goede oordopje en merkte er niets van.

Wat staat er vandaag op het menu? Een keuze maken tussen twee routes naar Burgos. De eerste loopt langs de rode draad van de afgelopen dagen, de N-120. Tweede mogelijkheid is de iets langere route door een bosrijke omgeving en welke loopt langs Atapuerca en Villafria. In dit laatste dorpje kan men de bus maar Burgos nemen en zo de onaangename 11 km door het industriegebied vermijden en heeft men ruim een uur meer tijd om Burgos te bezoeken. Ik blijf waarschijnlijk de camino trouw en loop heel het traject tot Burgos.

06u30 we beginnen aan onze dagelijkse inpak, ontbijt, voeten insmeren, toilet. Tijdens ontbijt legt de gastheer mij uit hoe ik naar Burgos moet lopen. Er zijn geen twee manieren zoals in mijn gids beschreven maar wel een stuk of vijf. Krijg heel de uitleg met kaart erbij, si!?, si!?, si?!, señor, versta er de ballen van. Mucho gracias señor Om 08u00 zijn we op weg naar het grote Burgos. Alleen John is weer niet te houden. Haal hem makkelijk in met zijn kleine beentjes.

Na enkele km een Menhir welke herinnert aan de grote veldslag van 1054 tussen Castilië y Leon en Navarra.

De archeologisch site waar zeer belangrijke prehistorische vondsten werden gedaan en ongelofelijk interessant blijk te zijn, laat ik links liggen. Het ligt trouwens 3 km van de route af. Kom nog wel eens op verlof in deze streek om te genieten van deze prachtige omgeving en te verblijven in enkele paradores (waardevolle historische gebouwen omgevormd tot hotels).

Net als gisteren passeer ik enkele dorpjes waar geen levende ziel te bespeuren is.

Ook vandaag is de weg bezaaid met prachtige kleine paarse bloempjes. (zie mijn caminofoto's) Ook van de partij vandaag, een kuitenbijter maar eens boven ziet men Burgos reeds liggen. Nog 14 km in vogelvlucht vertelt mijn gps me.

Loop ook langs verlaten militair domein afgesloten met pikkeldraad. Past niet echt bij camion want alle nationaliteiten vormen hier één blok en spreken één taal. Pelgrimstaal : een hutsepot van alle talen door elkaar, en toch verstaanbaar. Het kan soms eenvoudig zijn.

Vandaag meestal geasfalteerde weg Dat loopt lekker.

10u.15 Orbapneja Riopico weer niets te beleven. Net voorbij dit dorp moest ik over de snelweg een klein wegje links nemen om zo het vliegveld en industrie te vermijden vertelde mijn gastheer mij deze morgen. Bestudeer het kaartje dat ik meekreeg en besluit deze route maar te volgen, wat achteraf een goede keuze bleek te zijn. Slechts één fabriek en één weg oversteken om vervolgens aangenaam langs de de Rio Arlazón tot in Burgos te lopen. Waarom maak men hiervan geen officiële camino ipv langs het vervelende industriepark.

12u.45 na ongeveer 25 km staan we voor de albergue .Deze gaat pas om 13.00 open. Het is weer een prachtige slaapplaats. Volledig gerenoveerd, slaapplaatsen in grote zalen waar bedden staan in nissen per vier. En slechts 4 euro te betalen.

Om 14u30 bezoek ik de kathedraal van Burgos. Pelgrims moeten maar de helft betalen. 2,50 Euro en ik sta in één van de prachtigste kathedralen die ik ooit bezocht heb. Daarbovenop loop ik een paar oude bekenden tegen het lijf. Michel van in SJPdP, Olivier en Marisa. Een hartelijk weerzien vooral met Michel. Ik had hem reeds een week niet meer tegengekomen. Marisa neemt vandaag de bus naar Astroga (een 200 km verderop) wegens onvoldoende tijd. Zo kan ze toch in SdC geraken. Die zien we niet meer terug. Olivier heeft twee dagen geleden nieuwe schoenen gekocht en zit nu met een pijnlijke achillespees. Gaat naar dokter, want kan zo niet verder. Het kan soms snel veranderen. De ene dag voel je je als een hinde, de andere dag lig je in bed.

Heb om vijf uur reeds lekker gegeten in een restaurant met wifi. Hierdoor heb ik weer enkele foto's kunnen toevoegen aan "mijn caminofoto's". 19u.15 Ga nu nog wat rondlopen in stad want er zijn allerhande activiteiten aan de gang. En loop hier niet alleen. Denk dat heel Spanje vandaag in Burgos rondloopt. Morgen een ander verhaal. Geert.

Geen opmerkingen: