vrijdag 1 oktober 2010

Vr 01/10/2010

Vrijdag, een nieuwe dag, oktober, een nieuwe maand, Castilië, een nieuw steek. Wat ook nieuw zal zijn is het landschap. De Montes de Orca, donkere bossen waar zich vroeger bandieten en gespuis in schuilhielden, en een zware klim staan vandaag op het menu. Meer dan 400 meter stijgen naar 1162 meter hoogte. Net als gisteren zal de N-120 trouw aan onze zijde blijven liggen. Dat zal zo zijn tot Burgos, wat ons doel is voor morgen.
08u40 Laat vertrokken vandaag. Dat mag ook na de zeer zware dag van gisteren.
Belorado na 10 min lopen. Broodje omelet, fruitsap en ccl. We kunnen er tegen. Ook vandaag wordt het een zware dag. De zon voelt al aangenaam warm aan. Het wordt aangenaam weer vandaag volgens de voorspellingen. Nog wat mondvoorraad kopen en om 09u.15 zijn we écht vertrokken. Weer alleen want Marisa en John zijn niet te houden. Trouwens, ik loop liever alleen.
10u.10 Tosantos : klein dorpje met enkele huizen, geen levende ziel gezien of gehoord.
Voor de volgende dorpjes Vilambistia, Espinosa del Camino en Monasterio de San Felices geldt het zelfde.
12u.00 Villafranca montes de Orca na 12 km. Ook hier buiten een hotel in een oud herenhuis, niets te beleven. Vul wel mijn drinkbus want vanaf hier een stijle klim naar 1162 meter hoogte. Niet alleen de steile klim vormt een obstakel, er staat hier ook een stevige wind uit het westen waar wij naartoe lopen. Dus pal op ons hoofd.
Vanaf hier ook een totaal ander landschap. Bossen en wat heide. Ik loop precies in een bos in de kempen, maar dan wel op bijna 1200 meter hoogte.
12.45 Alto de Valbuena. Hier een overzichtstafel van de omliggende toppen. Een zestal hebben toppen boven de 1200 meter.
13u.00 Puerta de la Pedrzja. Volgens mijn berekeningen ligt 1/3 van mijn camino achter mij tenzij...??? Soms verlegt men zijn doel.
San Juan de Ortega : hier bezoek ik het mooi gerestaureerde klooster en kerk. Op aanraden van buurman Marc hier niet blijven slapen in de albergue, wegens niet proper. Het is wel zo dat men strenger op de hygiëne kijkt, de laatste jaren en als men niet voldoet aan de normen wordt de keet gesloten en volledig ontsmet.
15.20 vertrokken richting Agés 3km veder. Weer zo'n klein dorpje maar wel met drie albergues. Ondertussen heb ik John de Zuid-Koreaan ingehaald en loopt hij weer in mijn kielzog. De eerst albergue die in tegenkom is een privérefugo. Het ziet er hier piekfijn en besluit hier te blijven. John vindt het hier ook prima uitzien en zal ook deze nacht naast mij liggen snurken. Die Koreanen kunnen er ook wat van! 23 Euro voor een bed, avondeten en ontbijt. Vierpersoonskamer met apart wc en douche. Een vijfsterrenalbergue.
Vandaag ook weer een paar reusachtige windmolenparken voorbijgelopen die met de strakke wind van vandaag volop stroom aan het produceren waren. Groene energie genoeg in Spanje.
Vandaag ongeveer 28 km op de teller. Genoeg met die klim en strakke wind. Morgen volgen er 24 km naar Burgos. Het zal iets minder aangenaam zijn wat de laatste 8 km loop je door industriegebied en voorsteden. Wat volgt is een parel van een stad als ik mijn gids mag geloven. Ik weet het u later te vertellen.
Ook tijd om te gaan eten. Ben benieuwd wat de mama heeft klaargemaakt, want ik heb honger als een beer. Ga eerst mijn leven riskeren. Moet die Koreaan die hier al serieus met zijn kettingzaag bezig is wakker maken om te gaan eten. Op hoop van zegen? Tot morgen. Geert.

4 opmerkingen:

Sors Roger zei

Hé Geert, wat fijn om je verhalen te lezen, om te zien dat je er echt van geniet, om vast te stellen dat een mens in feite meer kan dan hij denkt...
Maar pas op voor die Koreaan, want met zijn korte beentjes loopt hij in het begin veel te hard van stapel en dan komt hij de man met de hamer tegen...Boink...En dan 's nachts maar snurken.
Geert, we leven en wandelen elke dag een stukje met je mee(ook al merk je het niet). Als sportman weet ik wat je ervoor gedaan hebt, dat je de ideale voorbereiding hebt gehad. Geert maak het werk af!
Oh ja, de trofee voor sportman van het jaar van "Bureau Beweging" is dit jaar zeker voor jou.
Groetjes, Roger

Kathy en Tony zei

Hey Geert,
Ik ben het volledig eens met Rogerke;
Ge doet da goe ginder!!

Groetjes,
Kathy

PS: Ik ben dan wel "de sportvrouw van het jaar".

Vercruysse Paul zei

Goeiedag Geert,
Proficiat met de reeds afgelegde weg. Ge doet dat zeer goed, je bent niet voor niets iemand uit de "beweging". Ook kunnen we een graantje meepikken van jou tocht door jou verhalen te lezen. In "man bijt hond" zouden ze het niet beter kunnen verwoorden. Alles wat je op jou tocht meemaakt zal in jou geheugen gegrift worden, met de zonnige en minder leuke momenten, tot de eindmeet. Geniet van elke dag, veel moed en het ga je goed.
Groetjes, Vercruysse Paul.

Hugo Busschaert zei

Hallo Geert,

Proficiat, we steunen en bekijken uw trip via de blog.

Groetjes,
Hugo