zondag 10 oktober 2010

Za 09/09/2010

Naar de voet van de Montes Leon.

Hóla! Wat zijn we laat vandaag 07u50 en onze voetstappen geven wat klank aan het dorpje Villar de Mazarife. Hier slaap nog iedereen. Leuk dorpje met alles wat een pelgrim nodig heeft. Dus niet zoals in mijn gids die vermelde dat er niets te verkrijgen was. Als we het dorp verlaten is het nog donker. Kan moeilijk anders met dreigende zwarte wolken boven ons hoofd maar we vertrekken zonder regen. Hout vasthouden!

Het wordt vanaf vandaag weer aangenamer om te wandelen. Weg met het monotone landschap. Ook gisteren reeds een hele tijd door een aangenaam heidegebied gelopen. De eerste 13 km vandaag liepen we nog over kaarsrechte vlakke wegen. Kwam daar nog bij dat mijn stukje hout dat ik vasthield sinds vanmorgen na enkele kilometers drijfnat was. Een echt Spaans onweertje over ons heen en een jankende, verdwaalde kat achter ons aan. 't beestje kon precies ook niet lachen met het weer en besloot na enkel kilometer toch naar onder een boom te blijven zitten. Eindelijk van dat kattengejank af. (filmpje volgt als ik wifi vind)

11u.00 We lopen over de oude van oorsprong Romeinse brug over de Rio Óbrigo, één van de beroemdste monumenten van De camino. Alleen spijtig dat de brug volledig in de steigers staat om een flinke opknapbeurt te krijgen. Hier praat ik even met een man van 76 jaar, afkomstig uit Antwerpen maar woont al meer dan 45 jaar in Genappe net onder Brussel. Hij is vertrokken uit Arles in Frankrijk en loopt in zijn eentje naar Santiago. Hier doe ik mijn petje voor af. Nog zo jong van hart en geest zijn op die leeftijd, daar teken ik voor.

12u.15 We zijn in Santibáñez de Valdeiglesias : tijd om onze picknick op te eten en wat op te drogen in de plaatselijke parochiecentrum met cafétje. Gisteren was ik in Leon wat mondvoorraad gaan kopen, terwijl Michel via de telefoon samen met zijn dochter zijn terugreis aan het regelen was. Ik had zijn lievelingskaas 'Caprice des Dieux' gekocht die hij al heel de tijd had moeten missen. Hij was aangenaam verrast en wist niet hoe ik wist dat dat zijn lievelingskaas was. (Ik had het hem een paar dagen geleden horen vertellen tegen iemand anders)

Na onze picknick vertrekken we voor de laatste 12 km van vandaag. Het zonnetje komt erdoor en lopen weer over aangename paden in een groene omgeving. We klimmen richting Cruceiro Toribio. Eens we daar boven zijn hebben we een prachtig zicht op Astroga, onze bestemming voor vandaag.

Slapen vandaag terug in een albergue waar 154 bedden zijn. Het is een aangename albergue met kamers van 4 personen. We liggen met twee Spanjaarden die een stukje van de camino lopen nu ze enkele dagen vrij hebben. Geen twee seconden zwijgen die mannen; ook tegen ons niet alhoewel we er niet veel van verstaan. Vandaag, zeker na de regen is het ook wasdag. We mogen alles afgeven en kunnen binnen 2 uren alles droog terug gaan afhalen. Dat is makkelijk, zo kunnen wij onmiddellijk Astroga gaan bezoeken. Zeer mooie stad. We bezoeken het voormalig bisschoppelijk paleis, ontworpen door Gaudi, en het 'Museo de Los Caminos'. Kathedraal gesloten wegens bruiloft. Dan maar ergens anders rondneuzen.

Drinken in een Ierse pub twee lekkere Guinness'en, doen boodschappen in de supermarkt want we gaan vandaag eens lekker zelf koken nu het kan. Alles om te koken is aanwezig in albergue. Reuze slaatje als voorgerecht, kalkoenfilet met champignonenroomsaus en pasta als hoofdschotel en een yoghurt als dessert dit alles doorgespoeld met een goede fles lekkere Rioja. Minder moet dat niet zijn!

Nu nog strijken en alles terug is rugzak steken waarna ik mezelf in mijn slaapzak steek en mijn rolluiken sluit want mijn kaarsje van vandaag is opgebrand. Er stonden ook vandaag weer meer dan 31 km. op de teller. Slaap zacht. Hasta mañana Geert

1 opmerking:

monique collin zei

Dag Geert, alles oké zo te lezen.Je schiet al goed op,we volgen je reisroute op de voet.Wel fijn om je persoonlijke bevindingen en of belevenissen te lezen.Chapeau voor je prestatie,je moet het toch maar doen.Nog veel droge dagen en blaarvrije voetjes.Groetjes Monique en Rudi.