maandag 4 oktober 2010

Ma 04/10/2010

06.45 word ik wakker na een goede nacht in een splinternieuwe albergue. Alles pik fijn in orde. Moest mijn was niet zelf doen. 6 Euro betalen en na mijn pelgrimsmenu in de plaatselijke bar waren mijn kleren proper en droog.

Adviezen zijn er om te volgen. Vandaag café cortado genomen ipv ccl. Proef geen verschil, ik denk zelfs dat het hetzelfde is als mijn ccl. Ofwel heeft de barman mij niet goed verstaan. Morgen beter opletten als men een café cortado klaar maakt.

07.45 koud en zwaar bewolkt. In de voormiddag voorspelt men nog regen. We zien wel. We vertrekken, naar waar? We zien wel wat de dag schept. Als na een kilometertje uit het dal komt een blauwe hemel voor mij en donkere wolken achter mij. De vraag is nu gaat hetgeen wat voor mij is naar wat achter mij is, of komt hetgeen wat achter mij is naar hetgeen wat voor mij is? Ik hoop het eerste. Doorstappen is de boodschap. Een strakke bries uit het westen is ook vandaag weer van de partij. Windmolenparken draaien weer als gek. Gisteren draaide er niets, ik denk dat er te veel wind stond.

08.50 San Anton: ruïnes van een oud klooster en ziekenhuis. Een van de 400 ziekenhuizen in Europa van de orde van Sint-Antonius. Een multinational avant la lettré.

Even later loop ik oude bekende Michel voorbij. Samen lopen we door Castrojeriz nog eens een prachtig stadje met prachtig gerestaureerde huizen.

Na dit mooie stadje weer een kuitenbijter, één van de laatsten voor de komende dagen. Boven aangekomen een prachtig zicht op de meseta die nu achter ons liggen (Meseta of Spaanse hoogvlakte, zijn platte heuvels met groot plateau waar het verschrikkelijk kan waaien zoals gisteren en ook vandaag)

11.20 Puente Fitero : weer zo een prachtige oude brug, gebouwd om pelgrims veilig aan de overkant van de rivier te loodsen.

11u.45 Brood en tomaat gekocht en samen met de salami en kaas van gisteren weer een picknickje gepleegd, in een lekker zonnetje.

12u.30 We vertekken terug. Wat volgt is een woestijn van graanstoppels gedurende 12 km. Gelukkig op een zeer vlak terrein, maar weer met een stevige westenwind. Ik loop het traject in net twee uren. Dat is aan een snel tempo maar met mijn stokken is het net ietsje makkelijker dan zonder. Niet verwonderlijk dat ik heel wat pelgrims voorbijsnel.

Het laatste stuk van mijn tocht vandaag vertelt alles over het landschap voor de komende dagen. We lopen langs het Canal de Castilla, bijgevolg over een biljart.

Wat staat er vandaag op de teller: 32 km volgens de gids, 34 volgens de gps van Michel die ook hier in Frómista in de albergue verblijft.

Frómista is een stadje met een prachtig Romaans kerkje, wat deze avond nog op het programma staat net zoals het dagelijks pelgrimsmenu en een paar pintje ergens in een plaatselijke bar.

Probeer deze avond ook eens een balans op te maken van hoeveel ik reeds gedaan heb en van wat er nog komen moet. Denk dat ik een heel stuk voor lig op mijn planning. Loop gewoon op m'n gevoel, we zien wel. Er is ook nog zoiets als een Epílogo a Fisterra (wat is dat?). We zien wel hoe het verder gaat. Ik laat het u zeker weten.

Tot morgen. Geert

1 opmerking:

Wilfried Neven zei

Hey Geert, gisteren Bart Lejeune tegengekomen op de basket, die me over je exploot vertelde en me tevens de link doorstuurde naar je blog. Ik vind het fantastisch wat je doet (beetje jaloers zelfs). Ga je zeker regelmatig volgen.