zaterdag 9 oktober 2010

Vr 08/10/2010

Op weg naar 2000 jaar pelgrimsgeschiedenis. Op weg naar Leon.

Het wordt druk de komende dagen! Het wordt heel druk de komende dagen vertelde de gastvrouw ons gisteravond tijdens het pelgrimsmenu dat trouwens zeer lekker en ruim voldoende was. De Spanjaarden maken de brug vertelde ze ons, sommigen 4 dagen, anderen 5 dagen verlof en wandelen dan met velen een stuk van de camino. Zo vertelde ze ons ook dat de albergue vanaf morgen een paar dagen volledig volzet is met Spanjaarden die in groep een stukje de camino afleggen. Ik maak me weinig zorgen, ik loop al heel de tijd met met slaapmatje van 500 gr. te zeulen in mijn rugzak. Als ik het één dezer dagen kan gebruiken heb het niet voor niets meegenomen.

Michel en ik hebben besloten om niet in Leon te blijven, naar lopen na wat monumenten te hebben bezocht door naar een kleiner plaatsje achter Leon. Het in- en uitlopen van Leon is een drukke en gevaarlijke route volgens mijn gids. We overleven het wel zeker?

Gisteren tijdens pelgrimsmenu weer zitten babbelen met een bont gezelschap. Italo-Zwitsers koppel, een dame uit Panama, een dame uit Hawaï, een Spanjaard, Italiaan, Fransman, en een klein Belgske. Voor zij die de camino plannen : doe zoals de Zwitser, schrijf alle nationaliteiten op waarmee je aan tafel hebt gezeten. Gisteren voor hem, ééntje meer, die van Panama. Zijn tussenstand: 29 !!!

Om 07u30 vertrokken na een zeer goed ontbijt in albergue Net voorbij Puente de Villarente verkeerd gelopen! Vergeten rechts af te slaan en verder gelopen langs smal strookje van de zeer drukke weg richting Leon. (Zie filmpje. Klik op "mijn caminofoto's" > Camino Frances)

10u.00 We lopen Leon binnen langs saaie industriepark en grauwe woonwijken. Gevaarlijk vind ik het niet. Men heeft hier geïnvesteerd om de pelgrim veiling in Leon te krijgen. Zo liggen er een paar splinter nieuwe voetgangersbruggen over de drukke ringweg.

10u.25 We lopen oude stad binnen langs stadspoort en oude ommuring. Eens binnen krijg je een aangename oude stad voorgeschoteld. Smalle straten, gezellige winkels, leuke pleinen. Bezoeken de mooie kathedraal met prachtig voorportaal en gebrandschilderde ramen. Zeer mooi, maar Burgos had ietsje meer te bieden. Lopen Slovenen weer eens tegen het lijf zoals iedere dag trouwens. Lopen langs basiliek San Isidore en Hospital de San Marcos. Vooral het laatste is een prachtig gebouw omgebouwd tot een museum en een prachtige parador.

12.15 Lopen Leon terug uit. Hier geldt hetzelfde als tijdens het binnenlopen...

14u.00 we zijn in La Vergin del Camino. Hier kan men tussen twee routes kiezen. Een korte langs de drukke N-120 of een langere via een eenzaam gebied met weinig voorzieningen volgens mijn gids. Wij kiezen voor de rustige maar iets langere route. Het blijkt een goede keuze te zijn. Zeer aangenaam gebied om door te wandelen zeker nu het zonnetje zich weer laat zien en voelen na een miezerige voormiddag. Alleen is Dana Winner ook weer van de partij met haar westenwind.

17u25 Villar de Mazarife : hier houden we het vandaag voor bekeken na 35 km stappen en bezoek aan Leon. Er zijn in dit dorpje 4 albergues wij kiezen voor Tio Pepe net over de kerk. Michel en ik hebben geluk, er rest enkel een tweepersoonskamer voor 26,5 euro pp. avondeten en ontbijt inbegrepen en er is wifi, wat moet een pelgrim nog meer. Pure luxe voor "echte pelgrims" zoals wij.

Maak dankbaar gebruik van de wifi om foto's en filmpjes bij te werken, maak een lange babbel met het thuisfront via Skype (kost me niets en werkt perfect met iPhone ) en geniet van't lekker avondeten en van heerlijke rustig nacht.

Morgen volgens de voorspellingen een zeer natte dag. We laten het u weten. Tot later. Geert.

Geen opmerkingen: