dinsdag 5 oktober 2010

Di 05/10/2010

De eindeloze horizon van Palencia

Langere afstanden tussen de steden en dorpen betekent ook dat de albergues voller zitten. Zoals deze nacht, een albergue met 52 plaatsen op een paar bedden na allemaal bezet. Als men dan 's avonds naar de bar gaat om een pelgrimsmenu te eten zit je met meerdere pelgrims aan de tafel. Hier wordt dan ook de etappe van morgen besproken. Wat deze etappe betreft kan je kort en bondig zijn. Oftewel loop je tot de volgende albergue en stop je na 19 km ofwel loop je naar de tweede albergue en staat de teller op 36 km. We zitten met z'n acht (acht verschillende nationaliteiten Bel, Fra, Ned, Can, Bra, Pol, Ier, Eng) aan tafel en besluiten om in groep er een marathon van te maken. 'k Ben benieuwd hoeveel er gaan afhaken na 19 km. Wat mij betreft, ik maak praktisch nooit plannen en loop op m'n gevoel. We voel straks wel na 19 km, wat ik doe vandaag.

06u30. We beginnen vroeg want om 07u.30 moet iedereen buiten. 07u.00 ik ontbijt in de albergue. 2 industrieel vervaardigde boterkoekjes, ccl en warm fruitsapje geserveerd door een brombeer van een Spanjaard.

Wat de etappe van vandaag betreft: lopen tussen paaltjes : recht toe recht aan, (zie foto) geen variatie in het landschap, een oceaan van eenzame akkers, val bijna in slaap terwijl ik aan het wandelen ben.

Om 11u.15 lopen we door Crrión de los Condes, eindelijk eens wat anders. Hier eet ik een broodje callamar en voorzie me van wat eten en drank voor de volgende saaie 17,5 kilometer. Ik loop dus door want ik wil dit stuk van de camino achter mij hebben.

Probeer het hoofd koel te houden zeker als mijn iPhone tegen de vlakte gaat en het scherm volledig gebarsten is. Alles werkt nog maar kan op dit ogenblik niet genieten zoals de dagen voorheen.

Samen met Michel kom ik na ruim 36 km toe in een boerengat dat Calzadilla de la Cuesa noemt. Verblijf in een albergue maar 't is precies een bejaardentehuis met een stuk of zes Chinezen die niet anders doen dan giechelen. Rustig blijven Geertje !

Ga nu naar de dorpsbar om iets te eten. De enige optie vandaag want een winkel is hier ook niet.

Wat morgen volgt wil ik nu nog niet weten, dat lees ik morgenvroeg wel in mijn gids.

Stel daarnet ook vast dat ik net over de helft van mijn camino ben. Toch nog iets positief vandaag. En ook het weer was zalig vandaag en als het eten nu nog lekker is, kan ik nog met een goed gevoel naar bed.

Tot morgen Geert

Om 18u00 komen er dan toch nog twee toe die gisteren besloten hadden tot hier te lopen. Vier die dus hun woord hielden.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Geert,

Heb eindelijk vandaag 05/10 alle verslagen gelezen.Het moet de moeite lonen dit allemaal te kunnen meemaken.Ik wens je in ieder geval een goed verder verloop, en jou kennende zal dat wel geen probleem zijn.Ik van mijn kant blijf je nu verder volgen. VOLHOUDEN
Groetjes,
Daniel

Anoniem zei

Hi Geert,

Wij hebben juist uw wandeltocht even gevolgd. We vinden het ontzettend moedig van jou om deze pelgrimstocht te ondernemen. We hopen dan ook dat het jou zal lukken om de tocht zonder kleerscheuren of zonder al te veel moeilijkheden te volbrengen. Zet hem op Geert, op naar de finish !!!

Groetjes,
Marc en Verake

Henk zei

Hoi Geert,
Als Santiagoloper van thuis uit in gedeeltes van ongeveer 300km.( Ik ben nu in Tours) lees ik met plezier je ervaringen.
belangrijke zaken, schrijf ik meteen op.
bedankt er voor en heel veel succes, met vooral goed wandelweer. Bon camino

Groeten,

Henk

Anoniem zei

Zo te horen was dit niet je beste dagje. Ik hoop dat het weer wat beter word (maar daar twijfel ik niet aan) en ben blij dat je Iphone nog helemaal werkt. Tot snel!! X Laura