woensdag 29 september 2010

Wo 29/09/2010

Logroño gisteravond. Aangename stad vol met zuiders temperament. Zeer net en het bezoeken waard. Alleen is het moeilijk om een restaurant te vinden dat voor 21u.00 iets wil serveren. Dan maar naar de overdekte markt om een picknick te kopen. Pan, jamón, een fles rioja, gepelde paprika's en olijven. Heeft heerlijk gesmaakt. Er er rest nog wat voor morgen onder weg. De albergue is net en ruim. Een kamer van 20 personen. Heb volgens mijn buren deze nacht meegedaan met het snurkconcet. Zal me chorizo wezen. Goed geslapen! Ik ben fit voor de volgende tocht.

Deze morgen om 06u.00 al volop activiteit in de kamer en licht aan. Slapen zit er niet meer in want om 08u.00 moet iedereen buiten. In maak me ook maar klaar.

Mijn eerste blessure opgelopen deze morgen tijdens het scheren. Mij een serieuze kap gezet op m'n adamsappel.

07u.00 Ik verschiet me een bult. Zo vroeg ben ik nog nooit op weg geweest. Waar ik vandaag naartoe ga zal afhangen van de vermoeidheid. We zien het wel.

Als eerste klant in bar Roche vers fruitsap, reuze croissant, en een ccl voor 2,5 euro. Het weerbericht op tv ziet er veelbelovend uit. 24 Graden een zuchtje wind, meer moet dat niet zijn. 08.53 Vertrokken met ijsblokjes in de drinkbus naar een onbekende bestemming. Laat de zon maar schijnen. Ik ben gewapend!

Logroño verlaten is zeer aangenaam. Men loopt door een lintvormig park de stad uit dat aansluit aan een natuurgebied net buiten de stad. Alleen de geur van verbrand plastic, afkomstig van de industrie was een minpunt.

Moet regelmatig mijn handrem wat aantrekken om het rustig aan te doen. De dag is nog lang genoeg Geert.

Vandaag de eerste laan met cipressen doorgelopen. Ik ben precies in Toscanië.

Wanneer ik op een brug over een snelweg liep werd ik door voorbijrijdende auto's en vrachtwagens begroet. Spanjaarden hebben respect voor pelgrims dat voel je overal. Krijg er soms kipppenvel van.

10.00 Navarrete : de prachtige kerk bezocht waar een oude dame me aanspoort om een stempel te gaan halen in de sacristie bij de pastoor. Heb ik dan maar gedaan om de vrouw te plezieren.

Bodegas We lopen door de Rioja. Het is hier met zulk een weertje enkel genieten tussen de wijngaarden met hun bodegas (bodega's in het nl)

12.00 Ventosa : één van de vele dorpjes op een bult. Hier de rest van mijn picknick van gisteren opgegeten. In de bar weer een schep ijs gevraagd en gekregen voor in de drinkbus. Zal nodig zijn want het is aangenaam warm aan 't worden.

14.45 Najera : hier valt het een en ander te bezoeken, nietwaar Mark! ( pelgrimbuurman in hart en nieren.) Een probleem, ik had m'n handrem wat harder moeten aantrekken. Klooster en kerk zijn pas van af 16u.00 te bezoeken. Archeologisch museum pas vanaf 17u.00. Leg me na een terrasje in het gras en werk aan wat je nu leest.

17u.30 schitterend bezoek aan klooster, kerk en museum zijn afgerond en besluit verder te lopen Nog 6 km extra na er reeds 31 te hebben gedaan vandaag. Ik word niet moe vandaag!

18u.45 aangekomen in een boerendorpje waar ondanks de camino Jezus nog niet is gepasseerd. Het heeft wel een splinternieuwe albergue met tweepersoonskamers waar ik in eentje alleen lig. Kan me deze nacht eens lekker laten gaan met mijn kettingzaag.

In het dorpscafé heel lekker gegeten. Reuzenslaatje, friet biefstuk, als dessert een ijsje en twee halve liters om het vochtpijl op punt te houden. Betaal en kan nu de dag van morgen voorbereiden en genieten van een bedje na een zalige dag.

Wat mij betreft nog meer van dat. Tot morgen Geert

1 opmerking:

Luc zei

Hallo Geert ik volg met belangstelling je wedervaren. Veel mensen praten erover doch weinigen doen het. Hou vol zo.
Voor morgen, vrijdag 1/10 spelen we(blok12)nog eens met de euromillions. Ik hoop wat centen voor je klaar te hebben liggen tegen dat je terugkomt.
Groeten uit Barechoem, Luc D.V.