woensdag 22 september 2010

Woe 22/09/2010

We zijn vertrokken met als doel aankomen bij Jacobus'Graf.

4u.30 en mijn wekker geeft het startschot. We zijn nu echt begonnen aan onze camino. Een veel te kort nachtje gehad. Gisteren nog naar de voetbal in Sint-Truiden geweest en pas om 00u.30 in mijn bed gekropen. Maar vandaag kon ik lekker rusten op de trein.

Mijn vrouw bracht me met de wagen naar het station van Berchem. Na afscheid van haar om 05u17 de trein richting Brussel-Zuid genomen.

Daar ben ik overgestapt op de Thalys van 06u37 naar Paris-Nord. We waren net vetrokken toen het meisje naast mij zag dat haar rugzakje uit de rekken was verdwenen. Een bomvol rijtuig en niemand iets opgemerkt. Volgens conducteur dagelijkse kost. Dieven op zoek naar laptops.

In Parijs met de metro van Gare du Nord naar Gare Montparnasse gespoord om daar de TGV van 10u.10 tot Bayonne te nemen. In gare Montparnasse weer dieven tegengekomen. Was bijna mijn croissant kwijt. Zie foto Op de TGV, een stoel voor mij een dame aan het hallucineren, hyperventileren, roepen en tieren... Dokter en een verpleegster erbij. Na een uurtjes op haar inspreken, had ze door dat we toch niet op de Titanic zaten en niet aan het zinken waren. Het was voor mij ook een hele opluchting dat we niet aan het zinken waren.

In Bayonne perfect op tijd aangekomen. Treintje aan de overkant van het perron en 7 min. later waren we reeds op weg richting SJPdP. Van een boemeltreintje gesproken : dit was er eentje.

Saint-Jean-Pied-de-Port

Het historisch centrum van SJPdP wordt gedomineerd door de citadel uit 1628 en de Reu de la Citadelle waar men als pelgrim de geest van de camino al goed kan voelen. In deze straat op nummer 40 bevindt zich mijn onderkomen voor deze nacht. L'Esprit du Chemin is een pas gerenoveerde herberg met 18 plaatsen voor pelgrims en wordt uitgebaat door Nederlanders. Als dit de standaard voor de andere verblijven wordt, hoor je mijn niet klagen. Ik denk alleen dat het de komende dagen iets minder comfortabel zal zijn. Om 20u.00 avondmaal en om 22u.00 deuren dicht en licht uit. Dooodooo ! Snurk snurk ! Met 8 op de kamer. Gelukkig moeten de schoenen beneden blijven, die kunnen ze niet naar mijn hoofd gooien.

Ongeveer 20 km ten noorden van SJPdP komen de Jocobswegen uit Parijs, Vezelay en Le Puy samen. Vroeger groepeerden de pelgrims zich hier in SJPdP om gezamenlijk de uitdaging van de Pyreneeën aan te gaan. Morgen zullen de Pyreneeën mijn eerste uitdaging zijn op weg naar Jacobus' Graf. Hoe deze eerste, zware etappe verlopen is lees je mogen op mijn blog.

Ik ga even SJPdP verkennen. Tot morgen. Geert

1 opmerking:

linda coart zei

sorry van de kemel die ik over het hoofd heb gezien !
dinsdag 22-9 moet natuurlijk woensdag zijn

morgen zal ik ook de titel nakijken

slaapwel