dinsdag 28 september 2010

Di 28/09/2010

Van Los Arcos naar Logroño

Navarra zal binnen enkele km alleen nog een herinnering zijn en de Rioja getuige van mijn camino. Het wordt vandaag een vrij lastige etappe van 28 km naar Logroño met veel korte maar steile hellingen. Hier noemt men dat "rompepiernas" thuis "kuitenbijters". De afstanden tussen de dorpjes worden ook steeds groter. Vandaag bijvoorbeeld 11 km tussen Viana en Logroño waar men niets tegen komt enkel velden, olijfgaarden en wijngaarden. Het wordt heerlijk wandelen vandaag want ook de weersvoorspelling zien er uitstekend uit. Zal voor het eerst zonnecrème op mijn gezicht moeten smeren want het staat na gisteren al een beetje rood aangeslagen.

Alleen lopen op de camino.

Tijd om te bezinnen. Het komt vanzelf. Je doet het zonder dat je het wil doen. Daarom is het belangrijk om regelmatig alleen te lopen. In gedachte zijn met alles en nog wat; heden, verleden, toekomst, goede dingen, slechte dingen, vrouw, kinderen, ouders, familie, met hen die erom vragen, een lach, een traan en nog veel meer... Ik kon het me niet voorstellen voor ik eraan begon. De camino het doet wat met een mens. 's Avond is er tijd genoeg om van gedachten te wisselen met andere pelgrims zoals gisteravond. Tijdens mijn avondmaal in de albergue met de hospitalero en hospitalera nog eens Vlaams kunnen spreken. Johan Govaerts en Regina Vangaeveren uit België houden reeds voor het 13e jaar gedurende enkele weken de albergue in Los Arcos open. Hij is trouwens een oude collega van mij, maar reeds enkele jaren op rust gesteld. Je kan al denken waarover ons gesprek ging.

07u.25 Vroeg op pad vandaag, het is nog donker!? Veel lawaai deze morgen in albergue maar heb voor het eerst eens goed geslapen deze nacht.

Regelmatig stoppen en omkijken om de zonsopgang te aanschouwen. Gewoon prachtig.

08u.45 Sansol niets te zien, iedereen slaap hier precies nog

09.10 Mijn dagelijkse ccl, (nee geen cécémel maar café con leche) wel niets om te eten, dan maar een granny die ik al heel de weg meezeul vanaf thuis.

Het is een prachtige dag vandaag, wat een weertje en die landschappen. Vergezichten met kronkelende wegen op en neer met groene, rode, blauwe... stippen erop die langzaam verdergaan. 10u.10 Op een top van een heuvel zie ik Logroño mijn doel voor vandaag liggen als een vlek in het landschap. Maar het is nog ver.

Net voor Viana komt de geur van wafels me tegemoet, mijn maag gromt als een leeuw. 11u.40 Aangekomen in Viana een prachtig stadje. Wat brood en en een tomaat kopen. Heb nog kaas en salami van gisteren. Mijn picnick kan beginnen onder een aangenaam zonnetje.

12.30 Terug op weg richting vlek. Het laatste stuk is niet zo mooi als het eerste. Normaal want we naderen een grote stad.

14u.00 Loop Rioja binnen. Dat wordt genieten. (nog meer?)

14.20 Even voor logroño deelt een oude dame de stempel uit langs de weg. Niet te missen voor zij die ook caminoplannen hebben.

14u40 Aangekomen in Logroño : een prachtige stad. Snel douchen, mijn was doen en dan op verkenning.

Morgen weer een ander verhaal over hetzelfde Caminogroeten Geert

1 opmerking:

Unknown zei

Hey Geert,

Tof u formitastisch avontuur zo mee te kunnen volgen. Leuk met de bijgevoegde foto's ! Geniet met volle teugen van deze mooie ervaring ! Hopelijk niet te veel 'aches and pains' onderweg :-) ! Hou je kloek ! Carpe Diem, Tom Bouchery (kiné)