vrijdag 24 september 2010

Do 23/09/2010

Avondmaal in L'Esprit du Chemin (22/09/2010)

Als avondmaal uiensoep, ratatouille met pasta en chocoladecake. De stuwkracht om morgen van 200 meter naar 1400 meter hoogte te gaan zal waarschijnlijk wel aanwezig zijn. Met achttien pelgrims gezellig rond de tafel. Veel Fransmannen, Nederlanders, één Canadees, en één Belgske. Na het eten afgerekend (20 euro voor slapen, avondeten en ontbijt) Om tien uur gaan slapen, met acht mannen, vol met uiensoep, in één kamer! Dat is volgens mij levensgevaarlijk. Het raam bleef gelukkig groot openstaan.

Btw. Ik heb geluk gehad vandaag. Morgen staking bij de SNCF vertelde men tijdens het avondeten. Wel collegiaal van die Fransmannen om te wachten tot ik er was.

Van SJPdP naar Roncesvalles Aanlooproute do 23/09/2019

Slecht geslapen! Draaien en keren, snurkers, die naast mij aan 't tandenknarsen, vreemd bed en vrouwtje was er ook niet... 'k zal morgen na een fikse tocht hopelijk wat beter slapen.

Na een basic ontbijt met gedichtje om halfacht vertrokken voor een van de zwaarste etappes.

Gedichtje Wandelaar, jouw voetstappen zijn de weg, niets meer; Wandelaar, er is geen weg, de weg maak je al lopend.

Al lopend maak je de weg, en als je omkijkt zie je het spoor, dat je nooit meer zult bewandelen.

Wandelaar, er is geen weg, alleen de rimpelingen van de zee.

Kort samengevat 20 km omhoog met soms heel steile stukken en de laatste 6 km steil naar beneden. Voeg daar nog een windje 50km/h pal op de neus aan toe en je weet het wel zeker.

Het weer was buiten de wind heerlijk om te wandelen. Sluimerwolken boven mij, mist in het dal. Dit leverde enkel mooie foto's op. Koeien, schapen en paarden meestal met een bel aangebonden, kom je hier om de 5 meter tegen. Ik was wel op mijn hoede wanneer de eerste koeien (stieren?) langs mij liepen, want met mijn knal rode rugzak weet je't nooit. Maar er lopen hier wel meer van die rare typetjes rond in het rood. Samengevat: prachtige wandeling maar zwaar. Morgen de weerbots ervan?

Roncesvalles

Een groot klooster gesticht in 11e eeuw en twee hotels meer is er niet. De albergue bevindt zich in het oude pelgrimshospitaal van het klooster. Met 118 in een grote zaal. Om 10u.00 licht uit om 06u.00 licht aan. Twee douches drie toiletten en twee wastafels. Aanschuiven verzekerd.

's Avonds om 19u.00 pelgrimsmenu gegeten voor 9 euro. Wijn, pasta als voorgerecht, forel met frieten uit de oven en een yoghurt natuur. Wijn en water waren ook inbegrepen.

Om 20u.00 naar de mis in het klooster met pelgrimszegen. Een aanrader voor elke pelgrim.

Na de mis samen met 117 anderen in bedje gekropen.

Slaap zacht Geert

Geen opmerkingen: