vrijdag 30 september 2011

Dag 01 VdlP

Donderdag 29/09/2011 Sevilla - Guillena - Castilblanco de los Arroyos 41,2 km De eerste etappe zit erop. We zijn dus vetrokken voor een tochtje van 1000 km richting Santiago de Compostela. Tenminste als de pees in de wreef van mijn linkervoet weer niet begint te ontsteken want gisterenavond voelde ik terug die stekende pijn zoals een paar maanden geleden. De tol van een weekje Andalusië bezoeken op sandalen waarschijnlijk. Ik hoop dat het verdwijnt als ik mijn wandelschoenen met steunzool terug aan heb. Voltaren smeren tegen tweehonderd per uur is de boodschap. Vandaag de ganse dag nog lichte pijn erin gevoeld, maar we zien wel waar we uitkomen met die nukkige pees.


Vandaag stond ik al onmiddellijk voor een moeilijke keuze. Ik kon stoppen na 22 km. Maar wanneer ik verder liep naar het volgende dorpje eindigde ik met 41,2 km. op de teller. Het is het laatste geworden anders zat mijn dag er al op om twaalf uur en mijn peesje deed niet al te nukkig. Om 06.30u stipt was ik reeds op pad. Sevilla uitlopen is niet zo eenvoudig, zeker niet als het nog donker is, maar al bij al viel het wel mee, vooral dank zij mijn gps op mijn iPhone, die me een paar keer moest assisteren. Een kwartiertje later zitten we reeds in een bar te ontbijten. Geroosterd broodje met ham en een stevige geut olijfolie. Een kwestie van genoeg calorieën naar binnen te slaan voor een stevige wandeling zal de barman gedacht hebben want hij ging me een stevig ontbijt klaarmaken. En die Spanjaarden kunnen er wat van met die olijfolie, van 's morgens vroeg al op hun tostados.


Rond 08.00u lopen we door Camas een wat droevige voorstad van Sevilla met een saaie industriezone. Vanaf hier zijn de gele pijlen niet meer te missen. Ze zijn pas opgefrist en zeer nadrukkelijk aanwezig. Op de ganse wandeling vandaag, behalve in Sevilla, geen problemen om de weg te vinden. Na 10 km stappen, kan je de eerst bezienswaardigheid bezoeken op deze route richting Jacobus graf. We zijn aanbeland aan de archeologische site Itálica. Ik bezocht deze gisteren reeds maar wil er iest meer over kwijt. Deze werd gesticht door Scipio Africanus in 206 v.Chr. en was de eerste Romeinse stad op het Iberische schiereiland. Deze stad kende een geweldige bloei maar reeds in de derde eeuw begon de neergang vermoedelijk doordat de Guadalquivir rivier zijn loop verlegde. De opgravingen van deze stad begonnen in 1781 maar slechts een klein deel van de toen immense stad werd blootgelegd. Dat dit een bloeiende stad was zien we onmiddellijk als we het amfitheater betreden, het kon 25.000 toeschouwers bevatten. We vinden hier ook prachtige mozaïekvloeren die destijds in prachtige villa's lagen. Niet alleen de op de archeologische site vinden we overblijfselen terug, maar ook in de Santiponce zelf zijn resten van deze Romeinse stad terug te vinden. Zeker een omweg waard is het goed bewaard gebleven Theater Romano of de ruïnes van de thermen. (als ze tenminste niet gesloten zijn als gisteren.Wie de pronkstukken van deze opgravingen wil zien moet eerst een bezoekje brengen aan het Museo Arqueológico en het Palacio de la Condesa de Lebrija beiden gelegen in Sevilla.


Even voorbij Itálica komen we in landelijk gebied en kan mijn camino echt beginnen. Gedaan met de voorsteden en industrieterreinen. Tot Guillena valt de tocht wat tegen maar enkele km buiten dit kleine stadje, waar weinig te beleven valt, kom je in een prachtige natuur terecht. Eerst nog wat olijf- sinaasappel- en perzikplantages maar daarna een eerste kennismaking met de dehesas, (zal morgen uitleggen wat dat is) Vanaf hier wordt het volop genieten van de natuur en zeker bij zo een prachtig weer als vandaag: 30 graden en een zacht biesje in de rug meer moet dat niet zijn. Al was het soms toch iets te warm. Op het laatste stuk kwam ik soms angstaanjagende runderen tegen die mijn zeer raar bekeken. Ik hoop dat de stieren op stal gebleven zijn, want je moet weten dat ik een rode rugzak heb en ik denk dat rood hier in Spanje soms aantrekkelijk werk bij die beesten.


Hier in Castilblanco de los Arroyos na 41,2 km stappen, ben ik toegekomen om vijf uur. Meer dan 10 uren, was ik onderweg vandaag. Heb dus onmiddellijk het goede caminotempo gevonden. Rustig wandelen, genieten van de omgeving en regelmatig een pauze inlassen. Onderweg geen enkele pegrim tegengekomen en de sleutel van de albergue was hier onvindbaar. Waarschijnlijk hadden de vorige pelgrims hem vergeten af te geven zeiden ze mij. Ik moest dan maar naar een pensionnetje gaan even verderop in het dorp. Dat koste maar 4 euro meer voor een eenpersoonskamer. Ik denk dat de man van het benzinestation, waar je de sleutel van de albergue moet afhalen, de uitbaters van dit pensionnetje goed kent. Ik noem dat 'de truc met de duif'. Ik zit wel voor 10 euro in een echte Spaans antieke suite met koude douche, zicht op de bloemist en hevige Spaanse discussies onder mijn raam. Hier is die met dat kruisje noch niet gepasseerd. Een zaak is zeker, ik kan hier snurken naar hartelust want geen medepelgrim te bespeuren. Op de camino Frances verleden jaar was dat wel even anders. Morgen geen keuzemogelijkheden tenzij ik 46 km ga lopen. Ik ga het wijselijk bij 29,5 km houden. Ben benieuwd wanneer ik een eerste pelgrim ga tegenkomen. Vandaag enkel voorbijgereden door 5 fietsers, op een mountainbike natuurlijk, want met een gewone fiets kan je hier niets komen doen. Voorlopig geen foto's. Heb geen wifi gevonden. Zal het later aanvullen, als ik wifi terugvind. Voorlopig doe ik het via het gsm-netwerk. Ik ga op zoek naar wat eten want er gromt iets in mij. Tot morgen Geert


Posted using BlogPress from my iPad. Lukt het niet een reactie te plaatsen via de blog, stuur dan gewoon een mailtje naar: geertopweg@scarlet.be

Location:Calle de los Tejares,Castilblanco de los Arroyos,Spanje

Geen opmerkingen: